Een veel voorkomende trend in de afgelopen twaalf jaar was de onvermijdelijke opkomst van de elektrische auto. Oorspronkelijk gestart door de Tesla Roadster in 2008, vergeten veel mensen hoe lang geleden het is sinds de eerste echte in massa geproduceerde elektrische auto tot stand kwam. Technisch gezien werd de eerste ‘elektrische auto’ uitgebracht in de jaren 1830 en bestond uit een kleine locomotief die twee elektromagneten, een draaipunt en een batterij gebruikte om te rijden. Denk je na over een elektrische auto leasen, lees dan verder.

 

Innovatie

Tot dusver hebben de Amerikanen een grote sprong gemaakt op het gebied van innovatie van elektrische auto’s sinds Tesla een paar jaar geleden in het spel kwam en een waardevoller bedrijf werd dan Ford. Elon Musk, oprichter van Tesla, zei zelfs dat de Model S “niet bepaald een auto is, het is eigenlijk iets om het plezier te maximaliseren”, en dit vat samen waar het begin van de elektrische auto over ging. Of Tesla auto’s zal blijven maken of niet, is onbekend. Zullen ze hun toevlucht nemen tot puur een batterijfabrikant en -leverancier, dat weet niemand? Veel mensen denken dat elektrische auto’s tot stand zijn gekomen als een kortetermijnoplossing voor een lange termijn probleem. Nu zijn ze er om te blijven, maar zijn de opladers in orde?

 

Opladen

Het laadnetwerk voor elektrische auto’s wordt langzaamaan beter, maar het is nog pril. Phill Tromans, productie-editor bij DriveTribe, zei. “Het doet me denken aan jaren geleden toen geldautomaten en bankpassen voor het eerst wijdverspreid werden en je alleen geld kon krijgen bij geldautomaten van je eigen bank.” Zodra alle bedrijven echter met elkaar communiceren, kan men een Porsche Taycan opladen met bijvoorbeeld een Tesla-supercharger en vice versa.

Wanneer elektrische auto’s meer mainstream worden, wat ze binnen 20 jaar zullen doen, zullen we waarschijnlijk een grote verandering zien in de manier waarop benzinestations / tankstations zijn ingericht.

 

Brandstof

Het zal heel interessant zijn om te zien wat er gebeurt met vrachtwagens voor lange afstanden, aangezien 17 dagen rijden in een vrachtwagen meer brandstof verbruikt dan 30 oneven jaren een Lotus Esprit uit 1987 met weinig kilometers. Dat gezegd hebbende, kondigde Tesla vorig jaar de ‘Semi’ aan, een volledig elektrische vrachtwagen die een geschatte actieradius zal hebben van ongeveer 500 kilometer voor de topspecificatie en ongeveer €150.000 zal kosten. Maar is dit het antwoord of zal de productie van de voertuigen om het gebrek aan brandstof compenseren?


De aanstaande komst van het door de regering ingestelde verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s in 2035 is slechts 15 jaar verwijderd, wat betekent dat ertussen nu en dan nog veel werk aan de winkel is. Het moet ervoor zorgen dat de National Grid alle extra stroom kan bevatten en voldoende laadstations kan bieden voor iedereen met een elektrische auto.

Met dat alles in gedachten, als iemand een auto-accu kan bedenken die in minder dan drie minuten kan worden opgeladen en een actieradius heeft van minstens 400+ kilometer, dan wordt hij onmiddellijk miljardair. Maar daarvoor zullen we het gewoon moeten doen met wat we hebben. De elektrische auto is de toekomst voor nu, of we nu willen of niet.

Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *